maandag 21 maart 2011

Carnaval op Bonaire

De stoet op zondag met de mooiste kostuums




Hup holland hup...




de kinderparade




lalalalalalalalalala

Vreemde mensen die hollanders :)

feestje bouwen :)
Carnaval vieren is iets wat ze volgens mij wel kennen over de ganse wereld?
Ookal is het hier niet groot.. Carnaval is op dit eiland een grootse gebeurtenis!
Maanden van vooraf is men al voorbereidingen aan het treffen met de verschillende verenigingen...
Kiezen van een thema, kostuums maken ( tja Steffie, je zou je hier kunnen laten gaan ), op zoek gaan naar een auto en muziek... In januari is er het tumbafestival waarbij de lokale musici hun tumba of carnavalshit presenteren en men een tumba koning en koningin gaat verkiezen die dan de groep zal vertegenwoordigen tijdens de verschillende optochten.

Carnaval duurde hier een week: de opening, de kinderparade, de grote parade, carnaval in Rincon, de afscheidsparade...
Men bleef maar doorgaan!
Zelf heb ik enkel de kinderparade en de gran marcha op zondag gezien..( tja soms moet een mens eens werken ook ) hihi
De kinderparade was mega schattig! alle scholen van het eiland doen eraan mee...
Per school kiest men een thema en maakt men samen met de ouders van de kindjes kostuums..
Zo had je de dollarkindjes ( sinds 1/1/2011 is de dollar de officiele munt ), de jungleskindjes, de regenboogkindjes in alle kleuren, black en goldkindjes,...
Als je ziet welke sterallures sommige van die kleine meisjes al hebben?..pff
Iedereen loopt achter een auto/ tractor aan ( beetje zoals de cityparade bij ons ) :) en dan is het zingen en dansen tegen 100 per uur. Dit noemt men de jump-up.
Je ziet kleine meisjes van 5 jaar  dansen als echte profs..De beweging in die heupjes zit er al in van jongs af aan...Volgens mij mag ik nog 10 jaar salsa volgen, ik zal het nooit kunnen als sommige van die kinderen..
Op zondag was er dan de grote stoet met zo een 20 groepen..een heel leuke sfeer..
Het ganse eiland komt op straat om te zingen, dansen en vooral veel te eten en drinken..
Niet teveel bier voor mij want er was nergens schaduw en na eentje zat het al in mijne kop! ( voor diegene die het nog niet weten: tja Femke drinkt nu bier..) :) en het smaakt nog ook.
Wat mij is opgevallen aan het ganse carnavalgebeuren is de sfeer onder de mensen!
Geen ruzie, geen haat..gewoon gezellig bij elkaar zijn en bijpraten met mensen die je een tijdje niet meer zag..Overal zie je gelukkige gezichten, jong en oud gaat uit de bol..
Voor vele gezinnen is dit een familiegebeuren.
 Men zoekt aan de kant van de weg een goed plaatsje op en gaat dan een tentje opzetten, frigoboxen met veel drinken, BBQ mee om worstjes en kip te roosteren,...
Toen ik s' morgens naar mijn werk ging was men al alles aan het opzetten, toen ik s' nachts naar huis ging ( neen niet van het werk ) haha, zaten de families er nog..
Op dinsdag is er de despedida of afscheidsmars waarbij men tradidtioneel carnaval gaat afsluiten door een pop te verbranden.
Ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik carnaval gevierd heb op Bonaire!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten